Syner-G.hu | Klíma rendszerátmosás - öblítés - Volkswagen, Audi, Skoda, Seat minden modelljére!

Klíma Rendszerátmosás - Öblítés

Gyakori jelenség a rendszer mechanikai szennyeződése. Sajnos a történet egyre sűrűbben fordul elő, jellemzően a 2005 után gyártott autók esetében. Nem ritka eset;az sem, amikor szakvéleményt kell adnunk néhány hónapos gépkocsi ilyen klíma meghibásodásának garanciális elbírálásához.

Tüneteit, alacsony hűtőteljesítmény, vagy teljes működésképtelenség jellemzi. Ma már a nagyszámú előfordulás miatt az ilyen panasszal érkező ügyfelek autóinak hűtőcsöveit kivétel nélkül megbontjuk, a kisebb mértékű elszennyeződést a hűtőgépolajból vett mintából elemezzük. Így a legtöbb esetben azonnal detektálható a hiba. Amikor klímarendszer belső mechanikai szennyeződésről beszélünk, akkor a berendezés minden részegységében megtalálható a szürke színű olajos, fémreszelék.

Mi is váltja ki ezt az állapotot?

A klíma kompresszor a kenését a hűtőgépolajtól kapja, épp ugyanúgy mint a belsőégésű motor a motorolajtól. Éppen ezért a hűtőgépolaj minőségére és viszkozitására szigorú gyártói előírások vannak, mely gyártónként, esetleg gépkocsinként eltérő lehet. Ha a gyártói minőségtől eltérő klíma olajjal van üzemeltetve a rendszer, könnyen előfordul, hogy;bizonyos üzemállapotokban nem megfelelő a kenés.

Kiváltó ok lehet még a szárítószűrő tönkremenetele is. Amikor is az abban elhelyezett;textilzsák szétszakad és a benne lévő szén golyócskák (granulátum) bekerülnek a rendszerbe.

Ugyanakkor a kevés hűtőgázzal történő működtetés is eredményezhet rendszer elszennyeződést. A klímaszivattyúban a súrlódások által un. súrlódási hő keletkezik, melyet a hideg hűtőközeg hivatott elvégezni onnan, itt ismét megemlíteném a belső égésű motor hűtőfolyadékának analógiáját. Normál esetben a hűtőgáz az elpárolgását az;elpárologtató csőrendszerének első szakaszában kezdi meg és utolsó szakaszában fejezi be. Így az elpárologtatóból kilépő hűtőgáz hőmérséklete 0 celsius fok környékén van. Ilyen hőmérsékletű gáz még hűtőkörben utána álló klímakompresszorba érve is kellő mennyiségű hőt tud elvonni. Ám amikor a klímagáz mennyiség nem elegendő, akkor a párolgás már az elpárologtató radiátor első, vagy közbenső szakaszában befejeződik és a kilépő gáz hőmérséklete a szivattyúhoz érve tovább nő (utóhevül), így már túl magas ahhoz, hogy onnan kellő mennyiségű hőt vonjon, illetve szállítson el. Amikor a rendszer kevés hűtőközeggel üzemel, (amit nem biztos, hogy minden;esetben lehet érzékelni a gépkocsiban ülve) a klímaszivattyú üzemi hőmérséklet fölé melegszik, így a hőtágulás következtében eltűnnek az illesztési hézagok és tovább nő a súrlódás, ami még magasabb hőmérsékletet eredményez, és így tovább… A dugattyús klímaszivattyú belsejében az alumínium dugattyúkat teflon bevonat, míg a támolygótárcsát titánbevonat védik, illentve csökkentik a súrlódást. Amikor a szárítóegységből kijutó szén granulátum rendszerbe jutása, a kenési hiba, vagy a túlmelegedés bármelyike előáll, ezek a bevonatok sérülnek. Ennek következtében a bevonat alatti lágy rész intenzív kopásnak indul. A levált részek a szivattyúba visszakerülve csiszolóporhoz hasonlóan marják tovább a már egyébként is sérült felületeket. Ha a folyamat elindul, akkor önfenntartóvá válik, saját magát gerjeszti Ilyen esetben a szennyeződés a cirkuláció által a teljes rendszerben megtalálható.

De mi is a megoldás?

A leírtakból érezhetitek, hogy a klímakompresszort nem elegendő;cserélni, mert a rendszerben jelenlévő „csiszolópornak” köszönhetően rövid időn belü az új klímakompresszor is hasonló sorsra jut.

A megoldás a klíma rendszer teljes átmosása öblítése, ami nem is egyszerű művelet.

A rendszerből kiszereljük a kompresszort, a szárítószűrőt és a nyomásszabályzó egységet (expanziós szelep, vagy sarokszelep, vagy kapilláris cső) Az öblítéshez egy célgépet csatlakoztatunk a megbontott csővégződésekre, majd egy speciális folyadékot juttatunk a rendszerbe amit a készülék a magas teljesítményű szivattyúi által cirkuláltat. A cirkuláció sebessége változtatható, mellyel megvalósítható a lamináris és a turbolens áramlás is. A csőrendszerben a falra tapadt fémszennyeződések csak a magas áramlási sebesség és persze a folyadék ütközése által oldódik-kopik le. A készülék a fellazított szennyeződést különleges többlépcsős szűrőrendszere által tisztítja. Az áramlás irányát időközönként váltva addig üzemeltetjük a öblítőkészüléket, míg a cirkulált folyadék abszolút szemcsementessé nem válik.

Ez a folyamat hozzávetőlegesen két napra köti le a készüléket és kollégánkat. Kizárólag akkor tekinthetjük a rendszert megtisztítottnak, ha egyetlen szemcse sem lelhető már fel benne. (egy szemcse is beindítja a folyamatot) Igen nagy a hangsúly a mosófolyadékon is, ugyanis, ha nem képes maradéktalanul kipárologni a rendszerből, akkor a hűtőgépolajat felhígítja és ismét tribológiai probléma vetődik fel.

A rendszerátmosás, illetve öblítés után új szárítószűrő, új tömítések szükségesek. Klímakompresszorból vagy felújítottat, vagy újat érdemes csak feltenni, expanzió;szelepet legtöbbször megmentjük egy ultrahangos tisztítás által.

Összefoglalva a tanulság:


Az autód klímaberendezését évente ellenőriztesd!

Csak a gyártó által előírt olajat engedj betölteni!

Fokozottan figyelj a hűtőgáz minőségére R134 hűtőgáz esetében a 15.000 Ft,
R1234 YF klímagáz esetében a 40.000 Ft alatti töltés gyanús eredetű gázt sejtet!

Ha rendszer meghibásodás van minden esetben ellenőriztesd a hűtőgépolaj nem-e szennyezett! Ez estben ne engedd felszerelni az új klíma szivattyút!

Ha bárminemű hibát tapasztalsz autód légkondijával, vagy csak az éves karbantartást szeretnéd elvégeztetni, keress minket, autód biztos kezekben lesz!